Blog

Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Dít is de allerbelangrijkste vraag die je moet kunnen beantwoorden als ondernemer

Komen jouw klanten vanzelf naar je toe? Of moet je veel moeite doen maar zie je veel van jouw potentiële klanten richting de concurrent verdwijnen? In het eerste geval: gefeliciteerd. Je bent een van de weinige bedrijven die zich -zonder moeite- succesvol online weet te profileren. Je zal dan ook niet veel hebben aan dit blog, wat vooral gericht is op ondernemers die voor een grote uitdaging staan: het bereiken en binnenhalen van nieuwe klanten. Hoor je dus bij de tweede groep? Lees dan vooral verder want ik vertel je hét geheim waarmee jij nieuwe klanten kunt gaan bereiken.

Waarom lukt het je tot nu niet om klanten ‘uit de lucht te laten vallen?’

Hier kunnen twee redenen voor zijn:

  1. Je doet niets aan marketing
  2. Je doet je marketing niet op de juiste manier

Die eerste ga ik niet eens verder op in. Je weet zelf wel wat hier de oplossing voor is.

De tweede, ‘je doet je marketing niet op de juiste manier’ kan meerdere dingen betekenen. Het kan betekenen dat jij:

  • Niet de juiste doelgroepen aanspreekt, of teveel doelgroepen aanspreekt en je daarmee automatisch niet scherp genoeg richt tot jouw ideale klant. Dat is de klant die jij het liefste wíl helpen én dat is een klant die bereid is (of kan worden) om bij jou te kopen.
  • Niet de juiste kanalen gebruikt. Maken jouw klanten vooral gebruik van LinkedIn? Dan is het slim om ook gebruik te maken van LinkedIn. Hetzelfde geldt voor niche markten; maken klanten in deze niche gebruik van een app, een platform of lezen ze een vakblad (ja die bestaan nog…), zorg dan dat je daar met een goed verhaal in komt te staan.
  • Niet het juiste verhaal vertelt.

 

Je kunt de eerste twee punten nóg zo fantastisch geregeld hebben, als jij níet vertelt wat jouw potentiële klanten willen horen, dan ga je hen niet bereiken. Ook al zit je op de juiste platformen en maak je gebruik van de juiste kanalen.

Jouw boodschap is dus het belangrijkste

Dit brengt ons bij de belangrijkste vraag die jij je als ondernemer moet stellen: ‘wat wil mijn klant horen?‘ Als je aan de slag gaat met je marketing, dan wil jij dat jouw klant wordt geraakt door jouw boodschap. Dat hij of zij zich voelt aangesproken. Hetgeen jij vertelt of laat zien geeft jouw potentiële klanten het gevoel dat jij weet waar je het over hebt. Je wekt vertrouwen. Hier komt het principe ‘know, like, trust, act’ (John Jantsch) om de hoek kijken.

Know

Mensen leren je kennen. Doordat jij met een boodschap die ‘raakt’ op de kanalen zichtbaar bent waar jouw potentiële klanten gebruik van maken, zorg jij dat je naamsbekendheid krijgt in jouw doelgroep.

Like

De volgende stap is dat jij mensen enthousiast maakt voor je bedrijf. Dat is deels nog onbewust in dit stadium. Je kunt de ‘like factor’ opbouwen door bijvoorbeeld een gratis item weg te geven, informatie te delen in de vorm van een ebook of demo. Ook kun je in dit stadium een verschil maken door gebruik te maken van video. Mensen houden van video’s. En heel belangrijk is om je in deze fase te bedenken dat ‘mensen zaken doen met mensen’. ‘De vent is de tent’ (is een goed boek, zeker een aanraden!). Hier kun je meer van jezelf laten zien. Letterlijk van jezelf als ondernemer, je team, je pand, je machinepark, je wagenpark, whatever. Hier geef je een kijkje in de keuken en maak je op een laagdrempelige manier contact met je klanten

Trust

In de ‘Trust fase’ beginnen klanten te snappen dat jíj voor hen een goede partij bent. Jij laat hier zien dat jij kennis in huis hebt waar zij mee geholpen zijn. Je biedt jouw expertise aan, wat voor hen een oplossing is voor hun probleem. Super belangrijk om deze activiteiten niet te verwarren met het ‘kijkje in de keuken’ van de ‘like fase’. Hier draait het echt om de inhoud, je expertise en ervaring. Een mooie manier om vertrouwen op te bouwen bij jouw potentiële klanten is door reviews te laten zien en door projecten te laten zien. Dat kan je doen door foto’s, video’s of het schrijven van een stukje (of een blog).

Act

In deze fase komt men pas in actie. Als de fases hierboven dus op de juiste manier ingericht worden en als jij op de juiste momenten de juiste informatie (boodschap) aanbiedt, pas dán komen jouw potentiële klanten in de ‘act fase’ terecht. In deze fase is met geneigd om contact met je op te nemen, zich aan te melden voor je nieuwsbrief of op een andere manier pro-actief informatie van jou tot zich te nemen. Hoe men zich in deze fase gedraagt hangt voor een groot deel af van de aard van jouw product of dienst. Maar één ding is voor alle bedrijven hetzelfde: deze 4 fasen worden hoe dan ook doorlopen.

De kunst: je marketing boodschap

De grootste kunst is dus om jouw boodschap af te stemmen op je potentiële klanten om hen in verschillende fases de juiste informatie te ‘serveren’. Een ‘persona’ kan je hierbij helpen. Een persona is een fictieve beschrijving van jouw meest ideale klant. Binnenkort schrijf ik hier een uitgebreid blog over én ik maak een persona format waarmee je zelf aan de slag kunt om jouw ideale klant scherp te krijgen. Op de hoogte gehouden worden of hulp nodig met je marketing of communicatie? Neem contact met mij op!

Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Meer blogs

Copywriterinhuren.nl

KrachtigeTeksten.nl

In 2017 begon ik Tekstbureau KrachtigeTeksten.nl. KrachtigeTeksten.nl stond voor heldere, bondige webteksten waarmee je als ondernemer uit de voeten kunt. Je creëert een goede basis

Lees verder »