Blog

Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Stop met je marketing campagnes als je niet weet wat ze je opleveren

Gisteren gebeurde het weer 🤯😭. Ik sprak met een heel (of over-)enthousiaste ondernemer die erg trots was op het feit dat hij diverse marketingcampagnes had lopen. Het ging specifiek om Google Ads, en hij draaide advertenties op Facebook. Hij had het niet zelf ingesteld, maar dit laten doen door een marketing agency. Dit is een heel wijs besluit 👏. Wat ik alleen minder wijs vond is dat er alleen een afspraak is gemaakt voor het opzetten van de campagnes en niet voor het meten ervan. Google Analytics was niet ingesteld op zijn site. Ik dit blog vertel ik je waarom ik dit heel onverstandig vind en waarom ik vind dat je dan beter direct kunt stoppen met je campagnes.

De belangrijkste cliché in online marketing: meten is weten

De bedoeling van adverteren (over het algemeen) is het genereren van business. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat je leads binnenhaalt via een platform, het kan ook betekenen dat je bijvoorbeeld mensen naar je website trekt of nieuwe volgers aantrekt waardoor je bereik groeit. Dat zijn allemaal dingen die bijdragen aan je business. Wanneer je aan de slag gaat met campagnes is dus van belang om helder te hebben wat je doel is. Wat wil je dat het je oplevert? En hoeveel ben je bereid daarvoor te betalen?

Inzicht in je campagne- en website prestaties

In (bijvoorbeeld) Facebook Ads en Google Ads kun je heel gemakkelijk zien of jouw campagne oplevert wat je in gedachten had. Je ziet ook precies wat de kosten ‘per conversie’ zijn. Oftewel: wat kost dat extra bereik? Wat kost een nieuwe volger? En wat kost een website bezoeker? Wanneer de kosten en opbrengst naar verwachting zijn, dan kun je besluiten om de campagne door te laten lopen. Zijn de kosten niet naar verwachting, dan kun je gemakkelijk bijsturen. Maar dan; je hebt dat extra bereik en die website bezoekers? Wat gebeurt er daarna? Je kunt wel allemaal nieuwe volgers aantrekken, als die vervolgens niet bij je kopen dan was het toch niet zo waardevol om hier tijd en budget aan te spenderen.

En je website? Doet deze wat ‘ie moet doen? Super belangrijk om te zorgen dat je mensen naar een goede landingspagina stuurt, die aansluit op je advertentie. Als mensen klikken op ‘download ebook’ en vervolgens eerst op je website moeten zoeken naar het ebook, dan is dit natuurlijk uitermate zonde van je marketingbudget.

Stoppen dus met adverteren

…. totdat je het meten van de prestaties goed geregeld hebt. Werkelijk zo zonde van je budget om het te spenderen aan iets waar je geen grip op hebt of zelfs helemaal geen inzicht in hebt. Het kan je veel bereik en website bezoeken opleveren, maar zijn dit jóuw klanten? Zorg eerst dat je kunt meten of je de juiste doelgroep te pakken hebt. Dán pas adverteren.

Maak dingen meetbaar

Er zijn specialisten die je kunnen helpen bij het instellen van gedetailleerde metingen met behulp van Google Analytics. Zo kunnen ze bijvoorbeeld voor je instellen dat de exacte bezoekerspaden die mensen afleggen voordat iemand klant wordt, in een rapportage komen te staan. Deze kun je vervolgens gemakkelijk uitlezen en met deze gegevens kun je je campagnes optimaliseren. Dit gaat al best ver. Er zijn ook een aantal basis gegevens die je uit Google Analytics kunt halen.

Denk aan ‘tijd op pagina’ en het bouncepercentage (het percentage van bezoekers dat je site direct weer verlaat zonder een andere pagina te bekijken). Een facebook campagne die leidt naar een landingspagina waarop je een bouncepercentage van 98% scoort, is niet om over naar huis te schrijven. Een Google Ads campagne die je stuurt naar een landingspagina waarop 30% een actie uitvoert, not so bad. Dit ligt natuurlijk helemaal aan de inhoud en het doel van je pagina. De boodschap is: maak dingen meetbaar én meet ze ook. Dus:

  1. Laat Google Analytics installeren door je webbouwer
  2. Als je zeer gedetailleerde rapportages wilt, vraag dan een official Google partner om je Analytics voor je in te stellen
  3. Stel duidelijke doelen op vóórdat je een campagne start
  4. Meet je campagne -in elk geval de basis- door in zowel de campagne zelf als in Google Analytics

Download GRATIS Google Dashboard Format – alle basisinzichten in één dashboard

Ik maak vaak gebruik van mijn Google Analytics Dashboard met de belangrijkste basisinzichten. Ik weet hierdoor precies hoeveel bezoekers er op mijn site zijn gekomen, via welke campagnes, of deze bezoekers een ‘lead’ zijn geworden en wat men (in grote lijnen) van de content vond.

Extra tip: Waar moet je op letten als je een online campagne laat maken?

Wanneer je advertenties laat opzetten, doe dit dan bij een gespecialiseerd en liefst ook een gecertificeerd bedrijf. Dat zijn bedrijven en online advertentie specialisten met een certificaat voor bijvoorbeeld Google Ads en Facebook Ads. Zij kennen de kneepjes van het vak en kunnen je ook helpen om de prestaties van je advertenties te meten.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Meer blogs

Copywriterinhuren.nl

KrachtigeTeksten.nl

In 2017 begon ik Tekstbureau KrachtigeTeksten.nl. KrachtigeTeksten.nl stond voor heldere, bondige webteksten waarmee je als ondernemer uit de voeten kunt. Je creëert een goede basis

Lees verder »